Kosár

A kosár üres

Vásárlás folytatása

Szökrönyös Katalin

Szökrönyös Katalin

Sziasztok, Szökrönyös Kati vagyok, VegaKata. Nagyon szeretem élvezni az ízeket- szeretek enni, na!- és persze hízékony alkattal áldott meg az a fránya genetika, de hála a növényi táplálkozásnak -és ha mozgok is rendszeresen, akkor- elégedetten nézhetek tükörbe!

Folyamatosan tanulok, fejlesztem magam a növényi táplálkozás és az egészséges életmód témakörében.

Irtó szerencsés vagyok, mert már gyerekkoromban megismerkedtem az egészséges táplálkozással, aminek azóta is élvezem az előnyeit. Persze amikor kisiskolásként akkor kaptunk főételt a tesómmal, ha megettük az Anyu által kreált salátát –amibe mindig belecsempészte az aktuálisan legegészségesebbnek kikiáltott hozzávalókat, amiket éppen olvasott-, akkor lázadtunk és duzzogtunk, de annyira belénk égett ez a szokás, hogy testvéremmel azóta is lételemünk a friss zöldség az ebéd mellé. A mai napig hálásak vagyunk érte!

A ’80-as évek végén szüleim pár évig vegetáriánus táplálkozásra váltottak, majd néhány év múlva édesanyámmal majdnem teljesen vegánok lettünk. Amíg a többiek parizeres zsemlét vittek suliba, nekem teljesőrlésű házi buciban vega fasírt figyelt salátalevélen uborka és paradicsomkarikákkal!

Mivel szeretem a kreatív dolgokat, ezért a növényi konyha is magával ragadott a benne rejlő színes, változatos alapanyagú és ízvilágú ételekkel. Lelkesedésemnél fogva örömmel osztom meg a nagyjából 20 éves vegán ételkészítési tapasztalataimat az erre nyitott embertársaimmal, melyre sok-sok otthoni kísérletezés, szakmai továbbképzések, valamint külföldi tanulmányutak során tettem szert. (Country Life Vegán Étterem Basel, Country Life Vegán Étterem Prága, Életmód Központ Herghelia).

Az elmúlt években sok alkalmam adódott arra, hogy tapasztalataimat átadhassam:

A 2000-es évek elején családi vállalkozásban 7 évig üzemeltettük éttermünket és reform boltunkatszülővárosomban, Zalaegerszegen. Itt nem csak árusítottuk, de igyekeztünk az ismereteinket, tapasztalatainkat továbbadni vendégeink számára életmód eladások és tanfolyamok keretében. Éveken keresztül tartottam csoportos vegán főzőtanfolyamot, illetve felkérésre vegán ételkóstolókat biztosítottunk egészségklubok számára, céges rendezvényeken, orvos találkozókon, a környék iskolái, intézményei szervezésében tartott egészségnapokon. Mindezek mellett rendelésre tortákat is készítettem növényi alapanyagokból.

Ezt követően 2 gyermekes édesanya lettem és az itthon töltött évek alatt töretlen lelkesedéssel alkottam a növényi ételeket a családom számára. Persze azelőtt elképzelhetetlennek tartottam, hogy nem az anya hibája, ha válogatós egy gyerek. De ezt is meg kellett tapasztalnom. Egy szélsőségesen válogatós gyereket kaptam, aki azóta is kihívás elé helyez nap mint nap.

Így tanultam meg a rejtegetés művészetét, ugyanis a leghasznosabb tápanyagokat az én felelősségem bejuttatni gyermekem fejlődő szervezetébe. Ez pedig nem megy máshogy nálunk, mint darálással, turmixolással… Krémlevesekbe megy minden ami zöld (brokkoli/ spenót/medvehagyma) plusz egy kevés kölest vagy zabpelyhet, valamint pár szem kesudiót vagy egy marék kendermagot belefőzök, fűszerezem, növényi tejszínnel krémesítem és leturmixolom.

A palacsintatésztába például almát és mandulát is turmixolok. Vagy Blnce fehérjeport. Meg barnarizslisztet és Blnce lenmag crunchyt. Vagy energiagolyót gyúrok teljesőrlésű kekszből hozzádarált chiamaggal, fehérjeporral és áztatott datolyát turmixolok össze mandulatejjel, kakaóporral. És bevált! Nagyon jó tanuló és remek sportoló a gyermek, nő, mint a gomba én meg nem sajnálom az időt és energiát rá, hogy biztosítsam neki, ami a fejlődéséhez szükséges. A másik gyerkőccel azért könnyebb: kedvence a chilis bab és tegnap a zöldborsós- kakukkfüves- vargányás kölesrizottó is ízlett neki. Persze meg van engedve az édesség is, de azért igyekszünk jó minőséget választani, ha tehetjük és nem túlzottan szigorúak lenni, mert szeretnénk, ha majd ők is maguktól az egészséges táplálkozást választanák. Ehhez viszont sokat beszélgetünk az ételek tápanyagairól és ismeretterjesztő filmeket nézünk velük a témában. Kedvencünk a Game Changers, ami élsportolók teljesítmény- és állapotváltozását követi végig miután növényi táplálkozásra váltottak.

Miután kissé nagyobbak lettek a gyerkőcök, elvállatam, hogy az akkoriban működő Érdligeti Életmód Központban készítsek terápiás növényi ételeket, a gyógyulni, feltöltődni, életmódot váltani vágyó vendégeknek. Valamint megkeresésekre életmód klubokban, céges vevőtalálkozókon, életmód táborban, illetve gyógyszerfejlesztő cég egészségnapján tartottam ételbemutatókat, kóstolókat.

Örömmel szervezek otthoni workshopot is, ahol ismerősöknek, érdeklődőknek mutatom meg, hogy milyen változatos, egyszerű és finom tud lenni a növényi konyha.

Küldetésemnek tekintem, hogy inspiráljam nőtársaimat

 - de a férfiakat ugyanúgy-, hogy ami tudományosan is elfogadott, vagyis a jól megtervezett vegán étrend és a finoman elkészített növényi ételek minden életkorban – csecsemőkortól kezdve és akár várandósan is- biztonságos és megfelelő tápanyagellátást biztosít a fejlődéshez, regenerálódáshoz és a testünk minden sejtjének, így egész lényünk számára ideális állapotot, jóközérzetet vagyis egészséget ad. Hiszen mindenki jól akarja érezni magát a bőrében!

Persze ez nem csak és kizárólag a táplálkozáson múlik, mert fontos a jó közérzet többi pillére: a rendszeres mozgás, a megfelelő, pihentető alvás, a stressz kezelés, a lelki békességre törekvés a sok tiszta vízfogyasztás és az, hogy időnként bevezessünk kímélő, böjt-és méregtelenítő napokat is. Hatalmas változást tud okozni fizikai és mentális egészségünk számára!

Az egészséget fiatalon talán nem annyira értékeljük, mert a szervezetünk rendkívüli módon tud kompenzálni. De az a sok méreg - szépen becsomagolva és kívánatos életérzésként eladva- sajnos lassan, csendben megteszi hatását és bizony, egyszer csak benyújtja a számlát.

Persze aki szemfüles, észre veszi testének jelzéseit, így meg lehet akadályozni a súlyosabb problémákat. Én például, amikor érzem, hogy nehezebben koncentrálok, tompa és fáradékonyabb vagyok, akkor tudom, hogy megint rá kell kapcsolnom a vaspótlásra, jöhet a céklalé, áfonyás turmixok és a spirulina.

Jelenleg más jellegű főállásom mellett is igyekszem eleget tenni felkéréseknek, illetve social média felületeken is találkozhattok a receptjeimmel, hiszen a célom, hogy minél többen megtapasztalhassák a növényi táplálkozás áldásait és hogy sokan megtanulhassák a könnyen elkészíthető, finom vegán fogások elkészítését.

Érdeklődésem középpontjában jelenleg a superfoodok állnak, mivel tudjuk, hogy az általánosan használt zöldség-és gyümölcsfélék tápanyagtartalma elmarad az ideálistól, így bizony fel kell turbóznunk az ételeinket olyan alapanyagok hozzáadásával, amik kiemelkedő mennyiségben tartalmaznak bizonyos elengedhetetlen sejtvédő tápanyagokat.

Így előszeretettel fogyasztok zöld levelekből készült turmixokat, hozzáadva gyömbért, kendermagot, pár szem datolyát, de nem mindig kell egzotikus gyümölcsöket bevetni, a feledésbe merült köles, hajdina, de a lenmag, áfonya és minden piros bogyós is superfoodnak számít. Vagy a hazánkban is őshonos, de modern technológiával előállított csíráztatott, fermentált gabonákból készült turmixporok is remekül hasznosuló tápanyagbombák. Aztán fillérekből pár nap alatt bármelyik napfényes ablakban csíráztathatunk, amik szintén koncentrált enzim-és megadózisú élő tápanyag források.

Mint –szerintem- minden 21. századi anyuka/nő/háziasszony én is az egyszerű és gyors ételkészítésre törekszem, ehhez nagyon nagy segítséget nyújtanak különböző jó minőségű, adalékanyag mentes és komplex turmixporok, növényi tejek, félkész termékek. Szóval jó, ha feltöltjük a kamránkat változatos és könnyen elkészíthető egészséges alapanyagokkal. Emellett a heti/ napi menü tervezés is segítséget nyújthat.

Bár szeretek a kreativitásomra és a pillanatnyi ihletésemre hagyatkozni amikor ételt készítek, ihlet merítés céljából több hazai és külföldi bloggert is követek, akiktől inspirálódhatok. Van élet a krumplin, rizsen és a paprikán-paradicsomon túl is! Nem győzök rácsodálkozni, milyen sokféle zöldség-gyümölcs-gabona-bab és lencseféle, valamint olajos mag és fűszer létezik a világon, amivel egészségesebbé és izgalmasabbá tehetjük ételeinket!

Mindig tanulunk egymástól, így bátran javaslom, hogy ti is kövessetek minél több vegán bloggert, például akár engem is.

 

« Többi szakértőnk